eFotbal premiership milujufotbal fotbal.hattrick.cz golfdigest probasket sportwin dokonalazena

Nízkosacharidová dieta ano či ne?

Autor: admin — 24. 10. 2011

Čím méně kalorií, tím více tuků

Obhájci diety chudé na sacharidy říkají, že váha jde rychleji dolů, protože stálá nízká hladina cukru potlačuje chuť k jídlu. Avšak další krok v nízkosacharidové rovnici je otevřen pro diskuzi. Odpůrci tvrdí, že tato dieta také mění metabolismus, takže vaše tělo ukládá více tuků. A máme to tady! Čím méně kalorií sníte, tím více nechtěného tuku se ukládá.

Nízkosacharidová dieta ano či ne?

Nízkosacharidová dieta na snížení váha funguje – na chvíli. Nejdříve jdou kila rapidně dolů, protože se spalují uložené sacharidy (říká se jim glykogen) a uvolňují vodu. Takže prostě jen ztrácíte vodu, tím hubnete. Odborníci na výživu přesto říkají, že za nízkosacharidovou dietou není třeba hledat nějaká metabolická kouzla, pouze první pravidlo přírody při ztrátě váhy: Jezte méně kalorií a zbavíte se kil. Někteří ze zastánců této diety tvrdí, že tento zvláštní způsob stravování omezuje chuť k jídlu, ale jiní říkají, že lidé trpí bolestmi hlavy a dělá se jim špatně od žaludku. Spalování tuku bez sacharidů vytváří substance zvané ketony, které mohou snížit apetit, ale je zde nebezpečí velkého množství ketonů, jež vyčerpávají minerály uložené v kostech, a ty jsou pak křehké. A teď zbytek příběhu.

Nízkosacharidové diety se na snížení váhy nehodí

Vědomá sacharidová dieta může rychle snížit váhu, ale to je tak všechno. U rok trvajícího sledování 63 lidí, kteří drželi tuto dietu, zjistili vědci Pensylvánské univerzity, že v prvním půlroce tito lidé shodili o 4 % více, než ti, co drželi tradiční nízkokalorickou dietu. Ale po roce obě skupiny dosáhly v podstatě stejného výsledku.

Když se odborníci Národního registru pro kontrolu hmotnosti podívali na diety 2 681 úspěšných dietářů, kteří shodili alespoň 13 kilogramů za rok a více, očekávali, že mezi nimi bude hodně zastánců nízkosacharidové diety. Šokovalo je, že jich bylo jen 25 tedy 1 % celkového počtu. Jejich závěr: Nízkosacharidová dieta nevytváří trvalé metabolické změny, díky nimž by se váha udržela dole.

Vysokotučná a super nízkosacharidová dieta hrozí vašemu srdci

Atkinsova dieta – nejstarší a nejznámější v této oblasti – dovoluje pouhých 20 gramů sacharidů za den v nejranější, nejpřísnější fázi, kdy jsou zakázány většinou vlákniny z obilí, fazole, ovoce, chleba, rýže, brambory, těstoviny a zelenina se škrobem. Dovoleno je pouze hojné množství hovězího, vepřového, kuřecího masa, vajíčka a máslo.

Neomezený přístup k cheesburgerům se slaninou zní lákavě, ale nízkosacharidová dieta, založená na principu můžete sníst všechno, ale jen nasycené tuky, může zvýšit riziko infarktu a mrtvice, varuje Americká asociace pro (zdravé) srdce. Všechen ten usazený tuk může zvýšit hladinu srdci škodlivého LDL cholesterolu – a ve stejnou chvíli vás ošidit na antioxidantech z ovoce, zeleniny a vlákniny, které chrání tepny před zanesením. (Nízkosacharidové diety jsou rovněž bohaté na protein, který je rizikem pro lidi s cukrovkou, protože může urychlit selhání ledvin.)

Nízkosacharidová neznamená nízkokalorická

Mnoho nízkosacharidových výrobků podkopává úsilí ubrat na váze, protože se k nim váže mnoho – nebo dokonce více – kalorií než u běžných produktů se sacharidy. Mnoho z nich má i více tuku. To platí obzvláště u potravin s nízkým podílem sacharidů, jakými jsou zmrzlina, chleba, těstoviny a tyčinky. Tyčinka 28 gramů s nízkým podílem sacharidů má 120 kalorií a z nízkosacharidové zmrzliny Rocky Road vydolujete tak 270 kalorií – což vás moc nepotěší.

„Jsou to kalorie, ne sacharidy,“ poznamenává Dr. Robert O. Bonow, bývalý prezident Americké asociace pro (zdravé) srdce. „Amerika přibírá na váze, protože lidé jedí více kalorií než dokážou spálit a méně cvičí.“

Nízkosacharidové fujtajbl jídlo je pořád… fujtajbl

Nízkosacharidová dieta ano či ne?

Dopřávat si nízkosacharidové pochoutky s vírou, že je to pro shození kil ta lepší volba než kus ovoce, porce zeleniny nebo hrst vlákniny (trans tuky, samozřejmě), vás uvrhne do dvojího ohrožení. Právě jste své tělo okradli o živiny, potřebné pro zdravé srdce, a ještě jíte tuny prázdných kalorií. Například: 40 gramů sacharidů za den sníte, když si dáte půl hrnku lentilek, hrnek mrkve, pomeranč nebo tenký plátek sedmizrnného chleba (kalorií celkem: 40, plus pořádná porce antioxidantů, vitamínů a minerálů). Získat těchto 40 gramů z nízkosacharidového jídla dodá tělu 1 440 kalorií a minimum živin.

Zdroj: fitplus.cz

Sdílejte tento článek


Komentáře uzavřeny.

Komentovat

Reklama

Reklama

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace